دنیای دیجیتال| بارکدهایی که میلیون‌ها نفر را به یکدیگر وصل می‌کند

دنیای دیجیتال| بارکدهایی که میلیون‌ها نفر را به یکدیگر وصل می‌کند


زمان مطالعه : 2 دقیقه
کد خبر : 79548
بارکد دوبعدی فناوری رمزکشایی با پاسخ سریع است و نقش موثری در اقتصاد دیجیتال جهان دارد.

مخاطب با این بارکد دوبعدی می تواند با استفاده از گوشی های هوشمند و دستگاه‌های اختصاصی خواندن کد QR، با انجام اسکن از راه دور، به طور مستقیم به توضیحات، ایمیل، وب سایت، دسترسی به وای فای، شماره تلفن و . . . متصل شود بدون اینکه آدرس یا چیز دیگری را تایپ کند.

 

گستره جهان شمول

بارکدهای دوبعدی یکی از لازمه های تجارت امروز است و نقش موثری بر توسعه طراحی‌های صنعتی ایفا می کند. اکنون دیگر کم‌تر محصول تولیدی را می توانید یافت کنید که بر روی بدنه، پوستر یا جعبه خود، نشانی از این بارکدهای دوبعدی نداشته باشد. البته که این فناوری تنها در اختیار محصولات تجاری نیست و بر روی پوسترها، کارت های ضمانت نامه، نمایش فروشگاه و منوی رستوران، پیگیری اجناس در تجارت، تبلیغات چاپی، پیگیری بسته ها در خطوط پستی، بر روی سنگ قبر و ده ها حوزه دیگر کاربرد دارد.

این فناوری در دو سال اخیر که کرونا حیات یافته، رشد چشمگیری داشته است. بسیاری از رستوران ها، فروشگاه ها، ادارات و دیگر اماکنی که مجبور به ارائه نسخ کاغذی به مشتریان خود بودند، از این طریق، اهداف خود را پیش بردند. ضمن آن که گستره فراوان این بارکدهای دوبعدی حتی به اینستاگرام نیز کشیده شده و ده ها میلیون نفر از جمعیت جهان، از طریق این بارکدها، به شرکت ها و موسسات هدف متصل شدند.

 

بازگشت به محل اولیه زندگی

اگرچه ظاهر این بارکدهای دوبعدی، شبیه به هم است اما هر چه مربع‌ های راست و چپ بارکد بیشتر باشد، یعنی QR کد، اطلاعات بیشتری را در خود ذخیره کرده است. هر چه که تعداد این مربع‌ ها کم باشد، این کیوآرکدها اطلاعات کمتری دارند.

این رمزینه پاسخ سریع بر اساس کسانی که در حوزه‌ تعامل انسان با کامپیوتر حرف می زنند و فکر می ‌کنند، چیزی فراتر از یک اختراع تسهیل کننده است. بارکد دوبعدی دوباره دنیای دیجیتال را با کاغذ آشتی داده است چرا که دوباره می ‌توان بیت‌ ها و بایت‌‌ها را روی کاغذ نوشت و چاپ کرد و به عبارتی اعداد و ارقام غیرقابل درک دنیای دیجیتال را به نوشتار تبدیل کرد. نوشته ‌هایی فیزیکی و واقعی که با یک دستگاه موبایل، به سادگی به محل اولیه‌ زندگی خود یعنی دنیای دیجیتال باز می‌گردند.

ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، همواره نسبت به حمایت از طرح های پژوهشی در این حوزه و توسعه محوری آن، در نقش حامی ظاهر شده است.

مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

#17

 

نظرات شما
تهران، میدان ونک، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی شمالی،
خیابان لادن، پلاک 20 (کد پستی : 1991745681)
تلفن : 83530
ایمیل : pr@isti.ir
از هوشمندی شهرها تا دیجیتال شدن اقتصاد
از هوشمندی شهرها تا دیجیتال شدن اقتصاد
98/08/19 - 11:05
 اقتصادی که بر پایه صنایع خلاق شکوفا شده و رشد می‌کند
اقتصادی که بر پایه صنایع خلاق شکوفا شده و رشد می‌کند
97/09/14 - 10:49
 سرشاخه‌های این رودخانه به دریای اکوسیستم فناوری ایران وصل است
سرشاخه‌های این رودخانه به دریای اکوسیستم فناوری ایران وصل است
97/04/16 - 13:17
بیشتر بخوانیم